Menu

stoere mannen met zware machines

Verstoring van je nachtrust, of een prima wekker Het resultaat is goed zichtbaar tussen blok 2c en 4…

 

Publicatiedatum: 10 februari 2018

berichten over Het Westerpark

De totale WestergasBV (alle gebouwen in het park) komt in andere handen.
Waar Millten (de vastgoedmaatschappij) zich bekommert om de gebouwen en de financiering, zullen Duncan en Lisca Stutterheim de verantwoordelijkheid gaan dragen voor de evenementen die in de gebouwen worden gehouden en de bedrijven die zich er vestigen.
Met zijn investeringen hoopt Duncan mee te bouwen aan de ontwikkeling van de cultuur- en muziekscene in de stad. ‘Ik heb ook wel aandelen bezeten, maar dit is zoveel leuker. Gisteren fietste ik nog met mijn vrouw door het park. En dan is het zo leuk om te bedenken welke dingen je allemaal kunt organiseren. Natuurlijk ook dingen die geld opleveren, maar vooral spannende culturele projecten.’
lees hier het artikel in De Volkskrant
lees hier het artikel in Het Parool

Stadsdeel Westerpark heeft de gebouwen destijds verkocht voor het symbolische bedrag van 1 gulden. Met daaraan de verplichting om ze voor 50 miljoen gulden op te knappen.
PvdA gemeenteraadslid Dennis Boutkan gaat vragen stellen in de gemeenteraad.

———————————————
Dertien bomen kappen in Westerpark voor hotel?
Er loopt een aanvraag om voor het nieuwe hotel in het Westerpark 13 bomen te kappen in het park.
lees hier meer op de site van amsterdam.nl

Publicatiedatum: 10 februari 2018

waterpijpen onder blok 5 communiceren weer

Het kunstwerk ‘NO’ onder blok 5, van Paul Vendel dat in 1998 is aangebracht, was aan herstel toe. Het hing op verschillende plekken los. Het buizenstelsel communiceerde niet meer.

Kunstwerk ‘NO’? Het kunstwerk bestaat uit 34 hoofden (die ’s avonds als lamp fungeren) en zijn verbonden met een ingewikkeld en kunstig netwerk van leidingen (refererend aan de waterleidingen die middels het GWL het water bij de burgers bracht en een einde maakte aan de emmers water halen). Chemisch genoteerd staat NO voor stikstofmonoxide. Opgelost in water wordt dat een zuur, reageert het met zuurstof en ontstaat er lachgas…

Kunstwacht heeft ‘NO’ weer hersteld. De 34 hoofden laven zich als vanouds permanent aan de waterpijpen en communiceren weer voortdurend en stevig.

Neem een kijkje en/of maak een wandeling over het hele terrein en kom meer te weten over de architecten, de uitgangspunten, de moeilijkheden die ze tegen kwamen en de bijzonderheden.

Publicatiedatum: 10 februari 2018

(g)een rondje met het hondje

Regelmatig loop ik met mijn hondje een rondje door de wijk. Kijken hoe het terrein eruit ziet en tegelijk de hond uitlaten: twee vliegen in één klap. Nu ligt het terrein er wat treurig bij, nog eens benadrukt door grijze luchten en regenachtig weer. Maar wat nog treuriger is: Al die Hondendrollen! Het is bijna onmogelijk om de drol van mijn eigen hondje op te ruimen zonder in de door andere hondeneigenaars achter gelaten drollen te staan.
Twee gesprekken tijdens rondjes:
…’Mevrouw, uw hond poept nu in een perkje dat door de bewoners zelf is aangelegd. Zij, en ik als medebewoner, zijn hier niet blij mee.
‘Mijn hond maakt zelf uit waar hij poept, daar kan ik niets aan doen.’
‘Ik ga ervan uit dat u het wel opruimt.’
Er wordt ja gezegd, maar even later is de mevrouw verdwenen. Ik heb het niet gezien, maar ben er van overtuigd, gezien de korte tijdsspanne, dat de drol niet is opgeruimd.
… ‘Ik laat ’s avonds niet meer mijn hond uit op het terrein. Ik kan het niet opruimen, want ik sta vast en zeker in de poep en dat wil ik niet.
‘Elke dag een niet opgeruimde drol van je hond zijn er toch 365 per jaar (onder je schoen)!’

Publicatiedatum: 10 februari 2018

erfpacht : verslag van de info-avond

De GWL-brede erfpachtavond 2 februari j.l. heeft veel bezoekers getrokken en de mensen van de gemeente hebben veel vragen kunnen beantwoorden.

Download hier het verslag
Download hier de powerpoint-presentatie

extra optie:
In ons contract staat dat we recht hebben op een verlenging van de vaste canon. De gemeente moet daar een aanbieding voor doen, die kan wellicht voordeliger zijn. Zeker in combinatie met een eeuwigdurende afkoop c.q. canon.
Daarvoor moet je voor 1 maart een mail sturen met een verzoek om een aanbieding
(download hier de conceptbrief)
Het adres waar het naar toe moet is: erfpacht@amsterdam.nl

Er wordt hard gewerkt aan een wiki-pagina op de GWL-website met daarin antwoorden op alle vragen en ook praktijkvoorbeelden die gebaseerd zijn op de situatie van het GWL.

Publicatiedatum: 10 februari 2018

broden in de berm, rijst onder de heg?

Met een kleintje de eendjes voeren blijft leuk en aandoenlijk.
Maar je schaal met rijst onder de heg leeggooien (omdat je over hebt?) (voor de ratten?) of broden in de berm gooien? nee bedankt!
Heb je eten over? wees creatief en/of leg het tijdig in de vriezer. Ook met oud (wordend) brood kun je allerlei lekkere dingen maken, van tosti’s en wentelteefjes tot borrelhapjes.
Volgende keer een speciale duurzaam@home met restjes!

Publicatiedatum: 10 februari 2018

save the dates

Buurtschouw – 22 maart 17.00
Zoals elk jaar houden we ook dit voorjaar weer een buurtschouw samen met de gebiedsmakelaar en de wijkagent.
Op 22 maart 17.00 uur is het zover. We verzamelen bij het buurtbeheerdershuisje en lopen dan door de wijk. Is er iets dat je zou willen melden over jouw omgeving, loop dan mee, laat het ons zien, vertel er ons over.
Kan je niet komen, maar wil je toch iets kwijt? Stuur dan een mail naar het bestuur algemeen info-adres ovv Buurtschouw.

Leefbaarheidsoverleg (Lebo) – 22 maart, 19.30
Ook op 22 maart, 19.30 uur ’s avonds na de buurtschouw vindt het Leefbaarheidsoverleg (Lebo) plaats. Heb je iets dat je daar wilt bespreken? Laat het bestuur ovv Agenda Lebo dan nemen we het mee op de agenda. Iedereen is van harte welkom mee te praten.

Klussendag – 24 maart
Op 24 maart (tijd wordt later bekend gemaakt) is het weer klussendag. We zijn altijd op zoek naar medebewoners die mee willen helpen met allerlei klusjes op het GWL-terrein.
Heb je zin om even je handen uit je mouwen te steken en mee te helpen aan het behoud van de kwaliteit van het terrein? Je bent van harte welkom, je hulp wordt erg op prijs gesteld.
Daarna is er een borrel bij het nieuwe speeltoestel. Het speeltoestel is dan net geopend door buurtkinderen (zie hieronder).

Feestelijke opening van het speeltoestel – 24 maart
Zoals je misschien hebt gezien zijn we een nieuw speeltoestel rijker in de buurt, tussen blok 2C, het Magazijn en blok 4.
En hoewel er al op gespeeld kan worden voor die tijd, lijkt het begin van de lente ons een mooi moment om het toestel officieel te openen met een klein feestje. Begin maart meer hierover, maar als je erbij wil zijn; save the date!

GWL-zomerfeest?
Vorig jaar is er flink uitgepakt met een feest rond het 20-jarig bestaan van het GWL terrein. Andere jaren houden we ook altijd een zomerfeest, ook al is dat wat bescheidener. De zomer van 2018 komt er weer aan, tijd dus voor een nieuw feestje. Er is een draaiboek, er is wat geld, er zijn altijd wel mensen die lekkere dingen willen maken en er zijn ervaringsdeskundigen die altijd even met raad en daad willen bijstaan. Maar nu nog een heuse feestcommissie, wie wil? Ook dit jaar zijn we weer op zoek naar een paar enthousiaste bewoners die het leuk vinden een feestje te organiseren. Interesse? Meld je het hier aan ovv Feestcommissie.

Publicatiedatum: 10 februari 2018

happy nieuwjaarsborrel 2018

Vanaf 14.30 uur liepen de gasten binnen. Zoenen, huggen, handen, beste wensen, twee consumptiebonnen en een tafel vol met prachtige en heerlijke vegan snacks van Erik Wildschut (li.onder in de foto).
Grote verrassing was de pop-up foto-expositie van Rob Godfried (re.onder in de foto) over de groep statushouders van Gastvrij1051 op het GWL-terrein.

WIE oh WIE
Op de nieuwjaarsborrel is er ook altijd spanning & sensatie: want, WIE krijgt er dit jaar de WISSEL-BOKAAL voor bijzondere verdienste op het GWL-terrein.
Het bestuur, bij monde van Marjo Kroese, stelt het moment nog even uit. Zij neemt eerst het stokje over van Hans Bax, die een aantal jaren voorzitter is geweest van het Koepelbestuur. Dank voor zijn inzet en APPLAUS!!!
Marjo geeft vervolgens nog een voorschotje op de aandachtspunten van dit jaar, zoals de extra duurzaamheidsslag die door verschillende groepen op het terrein onderzocht en uitgewerkt gaat worden en de aanstaande heropening van het nieuw ingerichte speeltuintje tussen blok 2C en 4.

En dan volgt het bokaal-moment:
Dit jaar gaat de beker naar degene die het project Gastvrij1051 heeft getrokken…
Edith Andriesse!!!!!
Edith is overvallen, is verbaasd, heeft dit niet verwacht, want heeft juist Josje Groen, ook een zeer actieve vrijwilliger van het project zelfs voorgedragen aan het bestuur… maar, Josje wordt ook naar voren gehaald en krijgt een mega-bos bloemen. Het duo wordt toegesproken en zeer bedankt voor hun bijzondere en mooie inzet.

En dan blijkt dat Edith een speech heeft voorbereid. Nee niet als winnaar van de wissel-bokaal (want dat was een totale verrassing en wat haar betreft ook niet de bedoeling) maar om de pop-up fotoexpositie te openen die Rob Godfried gedurende 9 maanden van Gastvrij1051 heeft gemaakt: ‘…hij was aanwezig toen we de jonge, toen nog heel schuchtere vluchtelingen hier ontvingen. Hij heeft ze in hun kamer gefotografeerd, is met de mensen mee geweest naar inburgeringscursussen, de taalboost, hun eerste baantjes…
Ze schetst o.a. hoe het project begon, niet werd wat er beoogd was, anders liep dan oorspronkelijk gepland en omgedoopt werd van Gastvrij-GWL naar Gastvrij1051 met de 10 jonge statushouders in de leegstaande groepswoning van Cordaan op het terrein.
…het is onmogelijk om alle buren te noemen die aan Gastvrij1051 mee hebben gewerkt. Er hebben heel veel mensen schoongemaakt, en meubels of geld gedoneerd, anderen zijn buddy geweest en/of hebben taallessen gegeven...’
… deze fototentoonstelling verdient een vervolg. Er hangen hier nu 18 prints. Deze en een aantal anderen – er zijn er 34 door de strenge selectie gekomen – zullen vermoedelijk nog elders in Amsterdam opduiken. Net als de jonge Nederlanders die wij hier op het terrein een nieuwe start hebben kunnen geven in levende lijve…

Hieronder een compilatie van enkele foto’s van het project. De foto’s zijn te bekijken op de website van Rob (ze zijn ook te koop. Voor vrijwilligers van het project is er korting op de prijs. De opbrengst van de foto’s zet Rob weer in om andere projecten mogelijk te maken.)

Publicatiedatum: 20 januari 2018

123 festivaldagen voor buiten-evenementen?

Het voorgestelde nieuwe locatieprofiel voor het Westerpark voorziet o.a. in 123 evenementen-dagen in de buitenruimte. De druk op park, buurt, en bewoners wordt hiermee groter ipv (zoals beloofd en bedoeld) kleiner. Diego Pos (GWL-blok2C) en Esther van der Meer (bewoner Westerpark) schrijven naar het Parool, bezoeken de commissievergadering algemene zaken op het stadhuis over dit onderwerp, en spreken in bij de raadsvergadering.
Hieronder het verslag van Diego Pos:

Afgelopen donderdag 11 januari werd in de commissie Algemene Zaken van de gemeenteraad gedebatteerd over de zogenaamde locatieprofielen voor de Amsterdamse parken.
In zo’n profiel staat hoeveel evenementen er jaarlijks gehouden mogen worden, hoe groot die mogen zijn en hoeveel decibel geluid ze mogen produceren. Het gaat dan alleen om evenementen in de buitenruimte.
Voor het Westerpark was een toename bedacht van 54 naar 123 dagen, met in de categorie meer dan 10.000 bezoekers en stijging van zes naar dertien. Runner up was Overhoeks, met 36 dagen.
In tegenstelling tot andere parken heeft het Westerpark natuurlijk ook nog eens veel horeca en feestzalen, die niet worden meegerekend, maar wel zorgen voor veel mensen, vrachtwagens en overlast.

De bedoeling van burgemeester Van der Laan was juist om door het opstellen van de locatieprofielen overlast te verminderen en gelijkmatiger over de stad te spreiden.

Vanuit GWL (blok2C), de Staatsliedenbuurt en de Spaarndammerbuurt is geprobeerd de raadsleden ervan te overtuigen dat deze ruime verdubbeling van het aantal festivaldagen geen goed idee is.
Er kwam een ingezonden brief in Het Parool,
en een item op AT5.
Zie ook een video van de inspraak van blok 2C
en een video van het inspreken vanuit de Staatsliedenbuurt.

Op 6 februari hakt de gemeenteraad de knoop door.

Publicatiedatum: 20 januari 2018

het begint een vertrouwd beeld te worden…

…verfklodders op straat


Wat te doen?
Stevigere hengsel zouden helpen, maar het productieproces van de firma Verf en Co laat zich niet van de een op de andere dag omgooien. De Praxis wil wel meedenken maar zegt dat het niet zijn verantwoordelijkheid is. Als een koper in de winkel terugkomt met de mededeling
dat z’n verf op straat is, probeert de winkel de ergste schade met zaagsel te voorkomen. Bevredigend is het niet.
De Praxis heeft een briefje opgehangen bij het fietsenrek met het verzoek de emmer niet aan het stuur te laten bungelen en het liefst niet per fiets te vervoeren. Maar ja, de fiets is eenmaal gepakt en het briefje zelf laat zich ook niet goed lezen.

Advies: vervoer de emmer verf in een stevige tas. Kans op vallen: klein. Kans op verfvlekken op straat: zeer klein.

Publicatiedatum: 20 januari 2018