Menu

fruitplukken en appeltaart eten

Op zaterdag 14 september gaan vrijwilligers, voor de 10e keer alweer, ’s ochtend plukken en ’s middags taarten bakken. Het fruit aan de 63 appel en peren bomen op ons terrein is dan heerlijk op smaak. Buurtbewoners, vooral kinderen, zijn van harte uitgenodigd te komen kijken en helpen. Alle GWL bewoners zijn uitgenodigd om de taarten om 5 uur ’s middags te komen proeven.

Het programma is volgt:
Wil je plukken? Tussen half 10 en 10 uur verzamelen bij het buurtbeheerdershuisje. Om 10 uur gaan jong en oud, onder leiding van de vrijwilligers van de Hoogstamfruitbomengroep, de appels en peren plukken. Zorg wel voor stevig schoeisel, veiligheid voor alles.
Wil je bakken? Vanaf 1 uur gaan de vrijwilligers er thuis appeltaarten en stoofpeertjes van maken. Wil jij ook iets maken? Graag ! Voor de ingrediënten wordt gezorgd.
Lekker smullen: om 5 uur kunnen alle GWL bewoners bij het buurtbeheerdershuisje appeltaart komen eten en appelsap drinken. Heerlijk!

Meer details staan in de uitnodiging. Foto’s van voorgaande jaren vind je hier.

Publicatiedatum: 14 september 2019

buurtfeest: Buurten bij Westergas

Zondag 8 september organiseert Stadsdeel West in samenwerking met Westergas B.V. het buurtfeest: Buurten bij Westergas!

Van 12.00 uur tot 19.00 uur is er een divers programma voor jong en oud; een gratis lunch van 12.00 tot 14.00 uur, muziek, kunst, theater, kids entertainment, markt, de beer en nog veel meer!
meer info

De Vrienden van het Westerpark staan er ook met een kraam.
Kom langs om te vertellen wat jou aan het hart gaat wat betreft het park.

Dit buurtevenement is geïnitieerd door De Programmaraad die de portefeuillehouder adviseert over programmering, zoals méér initiatieven voor, met en door de buurt in het park.

Publicatiedatum: 8 september 2019

het sproeit weer in de Waterleliegracht

Terwijl velen van ons weg waren (waar ging u heen? of bleef u thuis? laat het ons weten via de poll), was het hier dit jaar gelukkig niet zo heet en droog. Er was geen extra hulp van sproei-buren nodig, op één uitzondering na: een boom op het Waterspiegelplein heeft het ondanks de extra zorg van buurtbewoners moeilijk… gaat ie het redden? Het devies is vooral goed blijven water geven. Wellicht kan een boomspecialist nog extra adviezen geven.
De Waterleliegracht werd gemaaid, de pompen hersteld en de elektra-punten verbeterd. Hoera! En kunnen we dan volgend jaar ook de Waterlelies weer verwachten?

Publicatiedatum: 31 augustus 2019

wat er wel en niet gebeurde tijdens de zomerperiode

Het bankje bij het paard is (in de stromende regen) met groot materieel verplaatst. Voor de manoeuvre was er ‘ruimte’ in de heg nodig. De heg en het oude gat in de grond moeten nog hersteld worden en het bankje nog ingegraven. Wordt vervolgd.
Hoveniers waren actief in plantsoenen en bij de heggen, dat was goed hoorbaar met de zomers openstaande deuren en ramen, en zichtbaar bij een wandeling.
Bezoek! Met een regelmaat verschenen er in deze periode, ook groepen op Segways, fietsend of te voet onder leiding van gidsen, om de schoonheid van ons buurtje te aanschouwen en de bijzonderheden te horen.
Sociale duurzaamheid is een van die bijzonderheden. Met elkaar dragen we zorg voor een fijne, veilige en duurzame woonomgeving, waar we elkaar kennen en tegenkomen, de handen uit de mouwen steken voor onderhoud, specifieke competenties inzetten voor de leefomgeving, ideeën en zorgen delen en oplossen.
We doen dat o.a 4x per jaar in het leefbaarheids-overleg olv het koepelbestuur, 2x per jaar tijdens klussendag, 1x per jaar op de fruitpluk- en appeltaartdag (14 september!), de kerstzang, nieuwjaarsreceptie, via deze nieuwsbrief en op het jaarlijkse Gwl-feest. En kijk eens wat een geweldig resultaat!
Voor al die activiteiten zijn een aantal actieve bewoners nodig. En soms bij een wisseling, zijn er te weinig. Zo lukte het dit jaar niet om het voetbaltoernooi rond te krijgen. Zo jammer! Hoe leuk is het om elkaar sportend tegen te komen, in het veld of aan de kant, kinderen, volwassenen, vrouwen en mannen. En zo lukte ons Gwl-zomerfeest dit jaar ook niet. Voor het uitgestelde GWL-zomerfeest gepland op 7 september hebben zich wel vrijwilligers gemeld voor hand- en spandiensten (met dank hiervoor!), maar helaas heeft er zich geen feestcommissie gemeld, geen organisator…  In de afgelopen 21 jaar is het een paar keer eerder gebeurd, dat het niet lukte. Hoe komt het? Heeft u een idee? Laat het ons weten: redactie@gwl-terrein.nl

We zien elkaar! op Lebo, fruitplukdag, op gras of terras!

Publicatiedatum: 31 augustus 2019

lebo met boeiende agenda

Meedenken, meedoen, iets te melden?
Kom naar het LEBO en neem je buur mee.
De koffie staat klaar.

Iedereen is van harte welkom.
De agenda vind je hier.
Zijn er punten die je interesse hebben en waarover je mee wil praten? Denk mee en doe mee.
Alle info over het lebo vind je hier op de GWL-website.

Graag tot ziens op 5 september.
Groepsruimte blok 5
Waterspiegelplein 58
19.30 – ca. 20.45 uur

Publicatiedatum: 31 augustus 2019

overlast? en kom je er samen niet uit?

Overlast van vuil, (horeca)geluid, pluktoerisme, hang-ouderen of -jongeren…
en kom je er niet uit met elkaar, vraag dan hulp aan:

Buurtbeheerder Hassan, buurtbeheerdershuisje: ma t/m do
020 684.43.11 / GSM 06 458 01 711 buurtbeheerder@gwl-terrein.nl

Wijkagent Tim van der Velde
0900-8844 (ook het nummer voor niet-spoedeisende assistentie) en dan vragen naar wijkagent Tim van der Velde
of via het invullen van het contactformulier via de website Politie.nl, kopje ‘Mijn Buurt’.

Straatcoaches
zo. tm do. kunnen bewoners bellen tot 22.45 uur: 020 4084555.
weekend tot 23.45 uur: 020 4084555.
Als de straatcoaches niet bereikbaar zijn, kan er altijd per mail een melding gemaakt worden op http://www.aanpakoverlast.nl/meld-overlast-hier. Ze zullen dan de plek extra in de gaten gaan houden.

Het bestuur van de Koepelvereniging: koepelbestuur@gwl-terrein.nl

Publicatiedatum: 31 augustus 2019

jouw huisdier in het buurtlicht op de watertoren

Vanaf 7 september gaat Tanja Henn o.a. weer op de watertoren projecteren:
Zondag 10 nov, 15 dec en 12 januari loopt de Buurt Kunst Licht Route ook over het GWL-terrein.
Tijdens Sint Maarten (11/11) is er weer een kid’s special-projectie op de Watertoren.
Op 4 oktober, dierendag, wil Tanja Henn de dieren uit de buurt op de watertoren beamen. Uw huisdier op de watertoren tijdens dierendag? stuur de foto naar
Tanja Henn

Publicatiedatum: 31 augustus 2019

avond4daagse westerpark: hoe heet het was en hoe mooi

In de ruime eetkeuken van Marja Schavemaker (en haar man Gültekin) ligt nog een medaille op tafel, ‘die ga ik straks even omruilen op een school, het betreffende kind liep al haar zesde avond4daagse maar kreeg per ongeluk een 5-je’. Op de grond staan ook nog wat dozen en een zak met geknipte kaarten… 

Dit was al de 14e editie van de Avond4daagse Westerpark, A4dW, hoe kwam het zo?
Op Basisschool De Bron waar onze kinderen op school zaten was een van de ouders bezig om voor de school de avond4daagse te coördineren om mee te lopen met die van Zuid. Maar hoe dan dacht ik; kinderen ophalen van school, eten, op de fiets naar zuid en weer terug, laat naar bed, en dit 4 avonden achter elkaar… dat gaat ‘m niet worden. Dus ik dacht waarom hebben wij hier in West geen avond4daagse. Ik sprak er met Rutger over, de organiserende vader en hij bleek professional in het ‘uitzetten’ van wandelpaden, hij was meteen enthousiast. Het stadsdeel Westerpark was ook gelijk enthousiast en zegde hulp van buurtconciërges (Hassan was er toen ook al bij betrokken) en subsidie toe. Vervolgens vroeg ik Henrike (secretaresse) erbij, Gert meldde zich aan – o.a. jarenlang coördinator van de Amsterdamse sinterklaas-intocht). Er vormde zich een groep met allerlei betrokken ouders, buren, buurtouders. Stuk voor stuk professionals (zoals ook Hanneke, Lies, Mariëtte, Ludo, Wim, Eric) op gebied van organiseren, administreren & ict, vergunningen & stadsdeel, verkeersveiligheid en sponsorwerving. We vormden het Organisatie Comité Avondvierdaagse Westerpark -OCAW. Er ontstond een draaiboek, maar (glunderend) daar hoef ik inmiddels niet meer in te kijken. Elk jaar vergaderen we 6x, die data staan allemaal al vast en we gaan na de zomer 1x uit eten met elkaar. (de vergaderingen waren overigens een leuke aanleiding om onze keuken te verbouwen – ‘gaat dat niet wat ver’, vroeg Gültekin nog, maar kijk, we kunnen hier heerlijk zitten aan deze grote tafel en dat doen we al jaren)

Wat waren de bijzonderheden dit jaar?
Het hitte protocol. Er waren veel verontruste ouders met vragen hierover. Met de scholenvia de website, Facebook en mail, communiceerden we hierover. We bestelden en betaalden zelf een extra watertap op het terrein bij start/finish (1 tank wordt al een aantal jaren geregeld en gegeven door Stadsdeel) en routes werden ingekort. Er waren extra waterdeel-punten en verder alle logische adviezen over kleding, petjes en drinken voor onderweg. Op de routes bleken er op een aantal plaatsen ook spuitende tuinslangen en waterbadjes te zijn, waar vrolijk en dankbaar gebruik van gemaakt werd. We hadden extra Rode Kruis vrijwilligers, 4 extra e-bikers op de routes.

De eikenprocessie-rups. Gert (verkeer en veiligheid) heeft voor de route door de nutstuinen het traject nog nagelopen op eventuele eikenprocessierupsen. We konden geruststellen, er was niets te bekennen. Standaard is het wegknippen van uithangende brandnetels  langs de route (met snoeischaar en handschoenen – o.a. Eric).
Bescherming van het groen en de bosjes op het plein. Kinderen klimmen op het muurtje en duiken dan de bosjes in. Dat doen ze normaal ook, maar met duizenden wordt dat heel bezwaarlijk! We hebben hierover ook gecommuniceerd met de scholen en de ouders, spandoeken opgehangen, groen/wit lint gespannen én Andreas heeft er dit jaar speciaal op toegezien. Resultaat? Er is geen takje geknakt! (hopelijk is Parkbeheer ook tevreden)
De route over de begraafplaats St Barbara. We hebben het een keer eerder gedaan toen de A4dW in de week van de open begraafplaatsen viel. We werden toen uitgenodigd door St Barbara. Dertig mensen liepen deze keer de alternatieve route, de rest liep over de begraafplaats, wij stonden daar met extra mensen. Kinderen liepen respectvol, het eerste jaar werd nog stil gestaan bij het graf van een kind wier vader was overleden en daar begraven lag. Wij horen terug dat er op school en thuis ook nog aandacht aan besteed is. De  dood is onderdeel van ons leven. Een begraafplaats is een plek van rust en bezinning, maar een plek die niet verscholen dient te blijven. Er is al geëvalueerd tussen ons (Organisatie Comité Avondvierdaagse Westerpark -OCAW en de de coördinator van de begraafplaats. Het resultaat is dat we in 2021 opnieuw uitgenodigd zijn om over de begraafplaats te lopen. Bijzonder was ook het optreden van Buurtkoor Staatsliederlijk, zij zongen bij de poort waar de route over de begraafplaats eindigde.

Vanaf dit jaar zijn er alleen voor-inschrijvingen mogelijk. Andere jaren kregen we nog zo’n 500 na-inschrijvingen extra, dat kan niet meer, we kunnen en willen niet meer groeien, omdat de vergunningen dan te veeleisend worden, bovendien zijn de paden en wegen niet op zoveel mensen berekend. Om teleurstellingen te voorkomen, op tijd inschrijven dus!

5 of 10 km, vier avonden achter elkaar. Stoer toch! ’Nou’. zegt Marja nog: ‘kinderen lopen eigenlijk 3x de afstand want die rennen steeds heen en weer tijdens de route… reken maar uit!

Nagenieten, meegenieten? Dat kunnen we allemaal, door op de website van de a4dw de foto’s te kijken, geschoten door Peter, Annemarie en Richard, op alle avonden, en op beide afstanden. En weet u hoe en wanneer de Avond-vierdaagse in Nederland is ontstaan? Ook dit leuke weetjes staat op de site.
Zin in een boeiende (avond)wandeling en ook ervaren hoe verrassend, gevarieerd en groen onze buurt is, de routes staan op de site en zijn zelfs te downloaden.

Publicatiedatum: 6 juli 2019

Blok2C van de stroom af

In 2012 plaatste Blok2C (langs de Haarlemmerweg) 42 zonnepanelen op het grasdak.
In 2017 kwamen daar nog eens 80 panelen bij.
Het doel was om alle benodigde elektriciteit voor de openbare ruimtes, de twee liften en de hydroforen zelf op te wekken.
Door ook nog eens de beide oude hydroforen te vervangen door zuiniger systemen was het afgelopen jaar zo ver: Blok2C levert meer stroom op dan het zelf gebruikt. 

Publicatiedatum: 6 juli 2019

Blok 1 krijgt zonnepanelen!

Het grootste blok van het GWL-terrein aan de Waterpoortweg van woningcorporatie De Alliantie, krijgt zonnepanelen. Op een bewonersavond kregen belangstellende bewoners twee voorstellen gepresenteerd. Eén: de Alliantie legt de zonnepanelen zelf of twee: de nog op te richten buurtcoöperatie Zon op GWL, waar ook andere woonblokken zich bij hebben aangesloten, gebruikt het dak om zonnepanelen op te leggen. Bij de Alliantie kan maximaal de helft van de woningen direct worden aangesloten (letterlijk met kabels door het gebouw) op een set van ten minste zes zonnepanelen. Wie het eerste komt, wie het eerste maalt. De deelnemers hoeven niets van tevoren te betalen; de servicekosten worden voor vijftien jaar lang met ruim 16 euro per maand verhoogd. Elk jaar wordt de winst uitgekeerd. Bij de coöperatie moeten de deelnemers wel een bedrag van tevoren betalen: de eenmalige inleg is ongeveer 125 euro per paneel. Er is geen minimum aantal afneembare panelen en iedere bewoner kan meedoen, zo ver er aanbod is. Dat kan ook op andere daken zijn. De winst wordt elk jaar uitgekeerd. De Alliantie en de coöperatie in oprichting sturen een nieuwsbrief naar de bewoners waarna er kan worden gestemd. Uitslag waarschijnlijk eind augustus/begin september en dan gaat ook de coöperatie van start.

Publicatiedatum: 6 juli 2019