slagboom met kentekenherkenning?

Zijn slagbomen en kentekenherkenning een oplossing voor onze autovrije buurt? Het GWL-koepelbestuur deed onderzoek, maakte een analyse, deed een voorstel aan het Stadsdeel en…?

Het GWL-koepelbestuur aan het woord: Het huidige systeem met verkeerspaaltjes dat auto’s moet weren van het GWL-terrein werkt niet. Bij de vijf officiële ‘ontheffingstoegangen’ tot de buurt ontbreekt altijd wel een paaltje of je kunt ze zo weghalen. Heb je heel erge haast, dan pak je met je busje ‘gewoon’ een voetgangersoprit zonder flankerende paaltjes. Linkerwiel op de oprit, voorzichtig met je rechterwiel de stoeprand naderen, beetje gas geven en hoppa ‘welkom op het autovrije GWL-terrein!’ Laaghangend fruit zou je zeggen om deze vijf voetgangersopritten – meer zijn het er niet – zo in te richten dat er geen auto door kan. Helaas. Voor de gemeente is dit absolute ’rocket science’. Een jaar lang bedelen helpt ook niet. We gaan het binnenkort zelf doen.

Voorstel Het koepelbestuur heeft het Stadsdeel in februari een voorstel gedaan waarbij particulier en gemeentelijk gemotoriseerd verkeer nog maar via twee opritten het terrein op kan (nood- en hulpdiensten is een ander verhaal). Eén toegang voor GWL-noord (bij het voetbalveld) en één toegang voor GWL-zuid (bij de Waterleliegracht-Van Hallstraat). Via deze twee opritten zijn alle woonblokken, privé-tuinen en openbare onderhoudsplekken te bereiken. Waar we naar toe willen is dat bij deze twee opritten een slagboom komt met kentekenherkenning en directe digitale betaling voor laden en lossen. Geen achterhaald systeem meer van tien dagen van tevoren een parkeerontheffing aanvragen – wat toch niemand doet – maar directe betaling bij de oprit. Boter bij de vis. De toegangsprijs om op het terrein te mogen laden en lossen is uiteraard hoger dan buiten de buurt parkeren in een van de parkeervakken. Maar niet hoger dan de €259,- die nu officieel voor een ontheffing betaald moet worden, maar wat in de praktijk niemand doet. Omdat er altijd wel ergens een plek is waar je makkelijk (en gratis) het terrein op kunt rijden.

Kentekenherkenning Met kentekenherkenning kan in principe ook bepaald worden wie het terrein op mag en voor welke ‘laad-en-losprijs’. Sommige voertuigen kun je helemaal weren. Bijvoorbeeld omdat ze te zwaar zijn en vooraf geen beschermende rijplaten hebben geregeld. Of omdat we deze sowieso niet in de buurt willen hebben, denk aan bestelbusjes van supermarktketens en bezorgdiensten. ‘Computer says no’. Als Post.nl en DPD hun pakketjes met een steekkar het terrein op kunnen brengen kunnen andere bezorgers dat ook. Met kentekenherkenning kan ook het ‘lang-parkeren’ worden ontmoedigd. Doe je dat toch en ga je over je ‘laad-en-los-tijdslot’ heen, dan betaal je extra bij vertrek.

Investering in een toegangssysteem met twee slagbomen, kentekenherkenning en directe digitale betaling is niet gratis maar levert meer op dan het huidige bureaucratische systeem van parkeerontheffing aanvragen. Het zal zich snel terugverdienen. De grootste opbrengst is natuurlijk dat de buurt weer voetgangersdomein wordt, zoals het ooit bedoeld is. Tijd voor een pilot. We zijn in Amsterdam niet het enige voetgangersgebied met dit probleem. En oh ja, begin alvast met dat laaghangend fruit.

Meedenken en helpen bij de uitwerking? Mail naar koepelbestuur@gwl-terrein.nl

Lees hier het document laden en lossen in een voetgangersgebied

overzicht
volgend artikel