racen of spelen op de openbare stoep

Creatief met pylonnetjes op de openbare stoep aan de Waterliegracht. Het bleek te helpen. De fietsers, e-bikers en fat-bikers weken uit. Of sommigen namen de voertuigen aan de hand.

Op het binnenterrein is de openbare straat feitelijk onze stoep. De verkeersveiligheid op het autovrije GWL-terrein waar de fietser te gast is staat toenemend onder druk. Met de snelle opkomst van de bezorgdiensten, scooters, de e-bikes en de fatbikes weet het Amsterdamse stadsbestuur ook nog niet zo goed om te gaan. Fat-bikers denken dat 25 kilometer snelheid, keurig is, zoals het hoort. Ze hebben er geen idee van dat ze op de stoep rijden. Het is duidelijk dát en wáár de Noodhulpdiensten veilig en ongehinderd het terrein op moeten kunnen rijden. Daar bestaan wel oplossingen voor, maar dat kost tijd, toestemming en medewerking van de gemeente. In het visiedocument verderop in deze nieuwsbrief (het Koepelbestuur over de toekomst) is verkeersveiligheid ook een belangrijk onderwerp. Ondertussen lopen de gemoederen soms hoog op en is er grote verontwaardiging en zorg ‘…moeten er soms eerst slachtoffers vallen…?!’
Als de Haarlemmerweg eind juli weer open gaat voor al het verkeer zal de GWL-racebaan weer wat ontlast worden. Tot die tijd is spelen tussen de pylonnetjes een zachte oplossing.

overzicht
volgend artikel