De Algemene Ledenvergadering van de Koepelvereniging heeft op 5 november jl. ingestemd met het voorstel van het bestuur te stoppen met de inzet van een buurtbeheerder per 1 januari 2025.
De financiële situatie van de Koepelvereniging is de laatste drie jaar minder geworden door afnemende bijdragen van de corporaties, stijgende inleenkosten voor de buurtbeheerder en een hogere huur van het Buurthuisje. Dit leidde in 2024 al tot een lagere ureninzet van de buurtbeheerder, van 16 uur naar nu 9 uur per week.
De verslechterde financiële vooruitzichten heeft het Koepelbestuur doen besluiten om met ingang van 1 januari 2025 te stoppen met de inzet van een eigen buurtbeheerder waarvan we de pijn evenwel door eigen inzet hopen te kunnen verzachten (lees hier het bericht Gezocht: vrijwilligers voor beheer Buurthuisje). Met onze huidige buurtbeheerder Mozes Wolff hebben we het laatste half jaar heel prettig samengewerkt, dat was niet het punt. We zijn blij dat hij onlangs een vast contract heeft gekregen en in januari in een andere Amsterdamse buurt aan de slag kan. Vrijdagochtend 20 december nemen wij om 11.00 uur afscheid van hem in het Buurthuisje. Bewoners zijn van harte welkom om langs te komen.
Het stoppen met een eigen GWL-buurtbeheerder heeft tot gevolg dat de Koepelvereniging een aantal taken niet meer zal faciliteren:
- lampen vervangen in algemene ruimtes van vve’s en corporaties
- meterstanden opnemen in algemene ruimtes van corporaties en vve’s
- onderhoudsbedrijven toegang verlenen tot gebouwen, bijvoorbeeld aannemers die voor werkzaamheden in een woonblok moeten zijn
- sleutelbeheer van algemene toegangsdeuren, installaties, dakramen, pompinstallaties etc.
Corporaties, vve’s, vve-beheerders en bewonerscommissies zijn geïnformeerd dat zij nog tot kerst resterende lampen en sleutels van hun blok kunnen ophalen bij buurtbeheerder Mozes. Wat overblijft gaat naar Rataplan (de lampen) of wordt weggegooid (de sleutels).
Onduidelijk is nog of en welke rol de Koepelvereniging wil spelen in het sleutelbeheer van de rood-witte verkeerspaaltjes rond het terrein. Zolang auto’s en busjes ongehinderd het autovrije terrein op kunnen rijden en met de gemeente geen afspraken zijn te maken over de voorwaarden waaronder dat gebeurt, werken we hier niet aan mee.