klachtenmeldingen GWL-terrein

Het aantal klachten openbare ruimte op het GWL-terrein in 2024 is verdubbeld. Een trend die in de eerste zes maanden van 2025 doorzet. Een unicum: klachten over verkeer verdringen klachten over vervuiling van de eerste plaats. Bijzonder voor een voetgangersvriendelijke buurt. Opmerkelijk verder: melden helpt vaak wel. Maar niet bij verkeersoverlast.

Klachten melden is eenvoudiger geworden
Sinds 2022 vraagt de Koepelvereniging jaarlijks bij het stadsdeel het aantal klachtenmeldingen openbare ruimte over het GWL-terrein op. In vergelijking met 2022 verdubbelde in 2024 het aantal klachtenmeldingen over onze buurt. Een (positieve) oorzaak is ongetwijfeld dat de gemeente het bewoners een stuk makkelijker maakt om klachten te melden.  Deze kunnen tegenwoordig eenvoudig via een app en ter plekke – met een foto van de onheilssituatie – worden doorgegeven. Dat kan via de (landelijk werkende) BuitenBeter-app maar sinds vorig jaar ook via de  Amsterdam-app (De Amsterdam App – Gemeente Amsterdam). Met deze app geef je op dezelfde manier klachten door als bij de BuitenBeter-app, maar je kunt ook nog alle wegwerkzaamheden in je buurt volgen, de regels over afval in je buurt bekijken en je aanmelden voor parkeren. De gemeente is van plan de Amsterdam-app nog voor veel meer zaken in te zetten. Downloaden dus die app en – eerlijk is eerlijk – chapeau voor de gemeente!

De grootste ergernissen
Alle meldingen zijn grofweg terug te brengen tot vier hoofdgroepen:

[1] Meldingen alleen over de eerste zes maanden van 2025

Klachten over vervuiling van de openbare ruimte staan in de regel op plek 1, niet alleen op het GWL-terrein maar in heel Amsterdam. Dat is op het GWL-terrein in 2024 nog net het geval maar in 2025 niet meer. In 2024 gingen de vervuilingsklachten vooral over aangeboden grof vuil (55), overvolle prullenbakken (39), veeg- en zwerfvuil (35), onvoldoende afvalcontainers (35), onvoldoende handhaving op afval (16), auto-, scooter- en bromfietswrakken (7) en ratten en meeuwen (7). Een opvallend lichtpunt is dat de klachten over vervuiling in onze buurt het eerste halfjaar van 2025 een stuk minder zijn geworden. Wij koppelen dat uiteraard aan de oprichting van de GWL-zwerfvuil-prikploeg in 2024: tien gwl-bewoners die twee keer per maand vrijwillig de buurt van zwerfvuil ontdoen. In de eerste zes maanden van 2025 kwamen nog maar 6 klachtenmeldingen over zwerfvuil binnen! Chapeau voor de GWL-prikploeg! Oppassen wordt het in 2025 voor ratten. De meldingen hierover staan nu al op 7.

Verkeersoverlast was in 2024 al bijna de grootste ergernis onder gwl-bewoners (240), en zal dat zeker zo zijn in 2025: 146 verkeersoverlastklachten na de eerste zes maanden. Hier is een duidelijk verband met de wegwerkzaamheden aan het kruispunt Van Hallstraat-Haarlemmerweg. De buurt werd de favoriete ‘omwegroute’ van te hard rijdende fatbikers, maaltijdbezorgers, bakfietsmoeders en forenzen die niet meer langs de Haarlemmerweg konden. Maar deze trend was al in 2024 zichtbaar in een nieuwe indeling van overlastklachten. Naast parkeeroverlast – hoofdzakelijk ‘laden en lossers’ op het terrein (85 in 2023, 109 in 2024 en17 in 2025) – verscheen in 2024 opeens de nieuwe rubriek  verkeersoverlast in het jaaroverzicht: 175 in 2024 en tot nu toe 146 in 2025. Te hard rijdende fietsers en scooters is een overlastcategorie waar de gemeente geen raad mee weet. De gemeente onderzoekt of er een maximumsnelheid op fietspaden kan worden ingesteld maar zou dat beter eerst kunnen regelen voor voetgangersgebieden als het GWL-terrein. Verkeersborden geven hier aan dat fietsers ‘te gast’ zijn maar nergens is een bord te vinden wat dan de maximum snelheid is. 5, 10, 15, 30, 45, 60 km per uur? Zeg het maar. De veel te hoge snelheid van doorjakkerende fietsers, scooters en motoren leidt tot voorspelbare opstootjes tussen bewoners en stalen ros passanten, bijvoorbeeld aan de Waterleliegracht. Bewoners proberen hier met zelf aangebrachte pionnen, rood-witte afzetlinten, hekken en ‘slow-verkeerspoppetjes’ passanten te wijzen op hun hoge snelheid maar moeten dat dagelijks bekopen met scheldpartijen en soms klappen. 200 meter verderop treft de gemeente wel maatregelen – terecht – voor de werklui die aan het kruispunt werken: verkeersregelaars, hekken, verbodsborden voor fietsers, boetewaarschuwingen. Het kan dus wel.

Een derde grote groep van klachten gaat over onderhoud aan de openbare ruimte. Deze meldingen laten helaas ook een stijgende lijn zien: 62 in 2022, 92 in 2023, 176 in 2024 en al 105 in de eerste zes maanden van 2025. Geen goed teken met het ‘ravagejaar 2026’ nog voor de boeg. Het gaat in 2024 o.a. om onderhoudsklachten over wegen, verkeer en straatmeubilair (129), straatverlichting (12), maaien (7), bomen (4), ontbrekende bomen (3) verstopte putten (3) en onkruid op verharding (3). De eerste helft van 2025 laat een vergelijkbaar beeld zien.

De vierde grote categorie van klachten gaat over overlast van mensen, veelal geluidsoverlast. In 2024 hebben we het dan over daklozen/bedelen (18), overlast van evenementen (18), bedrijven/horeca (8) en afsteken van vuurwerk (2). Een opsteker is dat dit type meldingen in de eerste zes maanden van 2025 beperkt bleef tot 6 klachten. Chapeau voor de mensheid!

Meldingen GWL-terrein 2024
Meldingen GWL-terrein 2025

Jan-Willem Kluit bestuurslid GWL-koepelverening, vroeg deze informatie op en schreef dit artikel.

 

overzicht
volgend artikel